Freitag, 5. Oktober 2012

The one with the book that made me go vegetarian - MoFo #5 - "Elefanten weinen nicht"

This anthology accompanies me since I was seven years old and the picture says it all: I read it again and again, so it became an important part of my childhood and made me think different about certain food related things. It contains short stories, poems, hunting reports, quotes, famous and less famous writers, factual reports, and fairytales. Some are cheesy, some are sad and there is no real common sense, but most of them criticize the way humans treat animals. The stories are about deep connections between humans and animals and general fascination for all living things, but also about how humans affect animals, about cruelty and killing and eating them.
There is so mush that could be said about this book, so many stories I would love to introduce, but unfortunately this anthology was not sold outside and is no longer published in Germany.





One of the stories I will never forget is about a woman that had to cram a rabbit for Christmas. She obviously starts to connect with him, but would never dare to oppose her husband and instead of asking him to spare the rabbits life she finally finds her reason not to take sides: When the rabbit bites her, she finally feels relieved and accepts his fate.
Of course this story is not really about a rabbit. It is about emancipation, about traditional relationship stereotypes and about society's expectations in a 'good' wife. It is about personal conflicts an psychological grounds of justification, but it also states that the weakest link always loses.

I have never been one of these women and I promised my future me to be the kind of woman that rather leaves a husband than ever have its rabbit killed. This metaphor still works for me and as a promise to me and my 'rabits' here is what I would have done if I had been in Mrs. Sedlak's place:
(despite from not being with a person that forces me to kill my metaphorical or actual rabbits)





Chick pea faux rabbit, smokey grilled paprika, mashed potatoes. Typical 50s style food except for the meat.
there is a dish named 'faux rabbit' in Germany, a loaf made of mince with cooked eggs inside.
I used the egg idea and replaced it with onions, the seasoning is very 50s, hearty, no extravaganza, but still delicious.
I added a pint of Viking salt (which is smoked over juniper for two weeks) to the grilled paprika, which added an unbelievable bacony flavour. I served this dish with dark beer sauce and still find it very satisfying.  








Kommentare:

  1. Ich lieebe deine Idee und die Rezepte und Posts sind echt wirklich schön und seehr verführerisch. Ich bekomm richtig Lust zu lesen und zu kochen.. Blöd, dass ich mich jetzt nicht entscheiden kann womit ich anfange.. Mhmph.. Vielleicht einfach ein Hörbuch an und ran an den Herd ;pp .
    Alles alles Liebe und ich freu mich schon auf die nächsten Bücher-Essensposts,
    Nora ^.x.^

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. und da ist er ;)

      danke dür das Kompliment :)
      Hörbücher sind ne tolle Idee, wenn man gleichzeitig essen/kochen und lesen will, verhindert bestimmt die Flecken, die auf meinen Büchern immer auftauchen ;)

      Löschen
    2. Ja, ich liebe Hörbücher, aber manchmal gehen mir die Stimmen so auf die Nerven, dass ich sie dann doch selbst lese ;pp. Aber wenn man jemanden findet der die Bücher so liest, wie man sie sich vorstellt, sind sie wirklich toll!
      Alles Liebe

      Löschen
    3. ich kenn von keinem der bisher hier vorgestellten Bücher das Hörbuch, bin da also durchaus für Empfehlungen offen :)

      Löschen
  2. Ich finde es wunderschön, dass du uns mit den Büchern auch etwas von dir zeigst und wir ein Stück weit deinen Weg, dein Wesen nachvollziehen können. Und natürlich neue Buchempfehlungen für die kalte Jahreszeit bekommen! Daumen hoch!
    LG, Momo

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ich denke es st schwer einem guten Buch auszukommen und das Buchregal sagt tatsächlich oft mehr über Menschen aus, als ihnen lieb wäre, also kann ichs auch gleich dazuschreiben ;)

      falls du wirklich was davon lesen solltest, sag unbedngt, wie es war!

      Löschen
  3. Punkt 77. meiner Endless-List (http://foodandblood.wordpress.com/the-endless-list/) :)

    AntwortenLöschen

Hinweis: Nur ein Mitglied dieses Blogs kann Kommentare posten.